In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Op
Omvallen is een woord dat de laatste jaren een ernstige betekenis heeft gekregen. Als er daarvoor iets omviel, was dat lastig, maar al snel ging het leven gewoon door. Je had iets ergens neergezet zonder er goed over na te denken, vaasje, beeldje, schemerlamp. Soms ook grotere dingen, een parasol bijvoorbeeld.
Ineens waren het banken en winkelketens die omvielen. Dan is omvallen een te klein woord, want het is nogal wat. Als ik het lees, schrik ik altijd even, omdat ik me afvraag wat het zegt over de samenleving die met zo veel moeite in stand proberen te houden. Daarin gaat het uiteindelijk om grotere en belangrijke dingen dan omvallende banken of winkelketens, maar om een open deur nog verder open te zetten: alles heeft met elkaar te maken.
Ik lees dat de winkelketen Op=Op Voordeelshop op het punt van omvallen staat of al is omgevallen. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat de keten bestond, maar nu ik de naam in de krant zie staan, denk ik vaag `o ja’.
Een merkendeskundige (?), Mary Hoogerbrugge, zegt: “Het is niet zo dat alles wat goedkoop is, het automatisch goed doet.” Dan gaat het niet eens over de kwaliteit. Nee, de merkendeskundige wijst erop dat de winkel ook aantrekkelijk moeten zijn.
Maar ja, vraag ik dan, wat is aantrekkelijk? De merkendeskundige vindt de winkelketen Action aantrekkelijk. Waarom?
Omdat je `met meer naar buiten komt dan vooraf de bedoeling was’. Daarom roept Action meer op dan Op=Op Voordeelshop. Ik vind dit géén heldere verklaring.
Eens per jaar kom ik bij Action, voor een ding dat alleen daar is, en dan neem ik ook altijd iets mee wat ik niet nodig heb, maar zo lelijk vind dat ik er medelijden mee krijg. Misschien is dat aantrekkelijk.