In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Eitje
Als het even kan, kijk ik naar het EK vrouwen en van niemand hoef ik het gelukkig te vergelijken met het mannenvoetbal. Die vergelijking doet er niet toe, je hebt er dus niets aan.
Tóch: wat me zeer bevalt, is dat er minder gezeur is op het veld, minder ontzéttend rare kapsels, minder agressie en minder gedoe eromheen, de na- en voorbesprekingen hebben niet de zwaarte van een NAVO-top.
Ook is winst dat er niet allerlei lelijks op de markt kwam, geen brulshirts of irritante figuurtjes die je bij een bepaald bedrag aan boodschappen door de kassamedewerker (m/v/x) krijgt aangereikt, altijd met rare namen, Wuppies of Toppies of Ballieballo’s, weet niet meer hoe al die troep heet, en waar je dan ook om moet vragen, want de kassamedewerker is niet altijd met de gedachten bij de klant: “Mag ik ook Wuppies alstublieft?” (Of Toppies of Ballieballo’s.) Van dat verzoek heb je last op weg naar huis, want je vraagt je af hoe oud je bent en wat je tot nu toe allemaal in je leven hebt gedaan.
Maar ik heb niet goed opgelet, want ineens zag ik tijdens de reclame toch iets lelijks: juichslippers van de Jumbo. Ik kon mijn ogen niet geloven en zocht ze even op. Echt waar! Ik lees: `Speciaal gemaakt om de dames naar de winst te juichen.’ Wordt nog erger: `Comfortabel, lekker Nederlands en vol knal oranje energie.’ Kan het niet helpen, maar word er vaag verdrietig van.
Op de flappen van de slippers staat de tekst van het Wilhelmus (`meezingen wordt een eitje’). Onderkant van de zolen zijn in reliëf: als je over het zand loop, laten ze `Hup Holland’ achter.
Fijn voor de voetballende dames. Omdat alles met alles te maken heeft, zie ik verband tussen de juichslippers en de nederlaag tegen Engeland.