Jano van Gool

In de Pers

Montere Weemoed II, met Thomas Verbogt & Beatrice van der Poel - Gezien op 2 maart 2022, OBA Theaterzaal, Amsterdam  ... - Kester Freriks in: Theaterkrant lees meer
The Tree of Life. Soeben ausgelesen: Thomas Verbogt – „Wenn der Winter vorbei ist“ (2020) - Keine 100 Seiten und auch keine 50 Seiten, nein genau eine einzige Seite brauchte es.... - David Wonschewski in:  lees meer
Nieuwe roman van Thomas Verbogt, een wrokloze boomer - Thomas Verbogt zoekt naar manieren om van het leven te houden en er zin aan te geven.... - Rob Schouten in: Trouw lees meer

Recent

Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd

Uitvogelen

Het nieuwe logo van Nederland wordt vandaag officieel gepresenteerd. Niet onthuld, want dat is het al, officieus. Vrijdagmiddag hoorde ik erover op de radio, letters NL met een tulp. Was me niet helemaal duidelijk hoe het zat met die tulp, wat ook kwam doordat ik afgeleid werd door de vraag: waarom tulp? Irriteerde me meteen vaag, die tulp. Maar ja, wat anders? Gelukkig geen klomp of een stuk kaas met een vlaggetje erin geprikt. Molen had ik mooi gevonden. Ook een ouderwets symbool, maar met meer allure dan een tulp.
Even later zág ik het nieuwe logo. Fractie van een seconde moest ik de tulp zoeken, maar toen ik die zag, dacht ik: slim gedaan. Dat Nederland in het Engels staat geschreven, vond ik minder. Iedereen in een buitenland die het nieuwe logo ziet, snapt dat Nederland Nederland is. Ook door de tulp! En door NL natuurlijk. Maar misschien denk ik met oogkleppen op en is Netherlands juist stoer. 
Jammer dat we het allemaal al zagen voordat het plechtig gepresenteerd is. Waarom de spanning er niet even in gehouden? Dat we vanochtend onrustig wakker waren geworden met de feestelijke gedachte: vandaag het nieuwe logo!
Wat ik ook voor me had gehouden als overheid waren de kosten. Nu zegt iedereen weer dat 200.000 euro veel te veel is voor wat creatief denkwerk. Over centen doen we altijd raar.
Begrijp me goed, ik vind het ook een fors bedrag, maar ken de afspraken niet. Er is een ontwerpbureau in de arm genomen. De directeur vond het een leuke opdracht, maar zei er onmiddellijk bij dat hij en zijn mensen er wel een jaar mee bezig waren (`goed uitvogelen’). En ja, daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Daar staan we niet bij stil als we die wezenloze kleutertulp zien.