In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Hiephoi
Waar ik niet bij stilstond, is het belang van de kerstborrel. Op het werk dus. Ik citeer de organisatiepsycholoog Kilian Wawoe: “Voor veel mensen is informeel samenzijn met collega’s, zoals een skivakantie of kerstborrel, het mooiste moment van het jaar.” Als zzp’er heb ik geen collega’s, maar natuurlijk wel buiten mijn eigen kleine bedrijf om, maar mij schiet niemand te binnen met wie ik op skivakantie wil gaan. Misschien is het eerlijk als ik eraan toevoeg dat ik helemaal geen zín heb in een skivakantie, maar het gaat me nu even om het idee. Een skivakantie is volgens mij ook iets heel anders dan een kerstborrel. Ja, beide gebeurtenissen geven harde aanleiding razendsnel diep te dalen, maar de organisatiepsycholoog zal dat verband niet bedoelen. De boodschap is: verbinding.
Er zijn ook evenementenbureaus die zich met de kerstborrel bezighouden. En dat is dan niet met de kerstborrel die gewoon doorgaat, want die zijn er ook. Ik las een gesprekje met Kim van Zoghel van evenementenbureau Hiephoi (montere naam). Zij organiseert onlinebingo’s. Iedereen moet dan in een kersttrui achter het scherm gaan zitten. Voorheen bediende ze vooral de zorgsector, maar daar heeft iedereen het natuurlijk te druk, “maar de onlinekerstbingo is nu bijvoorbeeld ook populair bij de politie en uitvaartverzorger Dela”. Als ik zoiets lees, verwerp ik zo’n gang van zaken niet, want wie ben ik, maar wel probeer ik het voor me te zien, al die politiemensen uitvaartverzorgers met zo’n kersttrui aan. En dan dus bingoën en verbinding voelen.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik mee mocht bingoën. Aan die kersttrui zou ik niet beginnen. Voel ik me vast hartstikke onzeker in en dat bingoot niet lekker.