In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Oplossing
Er kwam bericht van mijn bank: ik moet me opnieuw identificeren. Vanwege nieuwe wet- en regelgeving. Ik voel dan meteen lichte paniek, want moet vast iets doen wat ik niet kan. Klinkt zo kinderachtig, maar ik heb me nooit op dit soort kwesties geconcentreerd. Tegelijkertijd denk: kom op, je bent onderhand best lang volwassen, zit alsjeblieft niet te zeuren.
De bank schrijft dat het niet ingewikkeld is. Ik moet een app downloaden, dan op mijn bank inloggen en mijn paspoort gereed houden. De vijftien woorden die ik zojuist noteerde, vervullen me met weerzin. Het minst erge vind ik het paspoort. Dat document ligt doelloos in een keukenla, onder een doosje pleisters.
Maar ik deed het allemaal en ik was al een heel eind toen mijn mobieltje me duidelijk maakte dat het toestel verouderd was en ik de gewenste handelingen op mijn buik kon schrijven. Mooi moment om de klantenservice te bellen.
De klantenservice was een aardige meneer die zei dat hij me niet kon verplichten een nieuw apparaat te kopen. Lenen misschien? Toen ik daarover zwijgend nadacht, zei hij dat hij een andere oplossing had, maar dan moest hij eerst wel even weten of ik was wie ik zei te zijn. Hij stelde een aantal vragen en over mijn antwoorden was hij tevreden. Was de identificatieproblematiek daarmee ook niet opgelost? Nee, dat bleek een roekeloze veronderstelling.
De gang van zaken: er komt over een maand of twee iemand bij me langs die kijkt of mijn paspoort en ik bij elkaar horen. Daarover krijg ik een brief waarin wat data worden voorgesteld. Ik geef aan welk moment me uitkomt.
De man legde uit hoe ik het moet doen, een tijdstip aankruisen in die brief, want ja, je bent wel een apart geval, zoals dat heet.