In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Positief
Eerste aan wie ik denk: Natasja Froger!
Maar nu sla ik een paar stappen over. Ik moet beginnen bij verkeersminister Barry Madlener, die niet alleen wil dat onze auto’s lekker over de snelwegen kunnen jakkeren, maar ook dat alle fietsers een helm dragen. Niet alleen fietsers die op een elektrische of fatbike zitten.
Helmplicht vindt hij een te groot woord. Zo wil hij het dan ook niet noemen. Nee, het moet prettig gestimuleerd worden. Veel fietsers voelen immers verzet: gedoe, gebrek aan comfort (?) en minder aantrekkelijk uiterlijk. Daarom zegt verkeerpsycholoog Karel Brookhuis dat er `zachte methoden’ gehanteerd moeten worden om mensen van het belang van de helm te overtuigen. Er moet een campagne met `de juiste toon’ komen.
Het ministerie van Barry Madlener wil allerlei organisaties erbij betrekken, bijvoorbeeld fietshandelaars die de helm met korting aanbieden. Er komen ook spotjes waarin `herkenbare personen uit de doelgroep’ positief over de helm praten, uit eigen ervaring graag.
Herkenbare personen uit de doelgroep? Vormt heel fietsend Nederland niet de doelgroep? Ongetwijfeld worden met herkenbare personen Bekende Nederlanders bedoeld.
Daarom denk ik meteen: Natasja Froger! Die is bekend, hartstikke gewoon en ook weer niet. Ik zie haar vaak in een STER-reclame voor badkamers. Natasja Froger heeft hetzelfde handenprobleem als onze koning tijdens zijn kersttoespraak: waar die te laten? Niet erg, ziet er kwetsbaar uit.
Kost geen moeite me voor te stellen hoe ze lachend van haar fiets stapt, kordaat naar de helm wijst, zegt dat je door je veilig te voelen ontspannen en plezierig op de fiets zit en vervolgens zet ze de helm af en ja echt: haar haar zit even groots als altijd!