In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Uitje
De vakantieparken zijn komend weekeinde min of meer vol. Komt door de onderwijsstaking van donderdag en vrijdag. Gezinnen willen dan weg. Als je begin februari in een vakantiehuisje van Center Park wil zitten, zegt dat veel. Waarover? De angst voor verveling, denk ik. Weet het niet zeker. Wel dat alles met elkaar te maken heeft: 199000 mensen keken naar de loting Eurovisie Songfestival. Zit in dezelfde sfeer. Ik ga de komende maanden echt niet de hele tijd zeuren over dat festival, ook al zou ik graag zien dat alle ditjes en datjes erover opgespaard zouden blijven tot begin mei. Maar dat je naar de loting kijkt!
Gisteren stond in deze krant een interview met een man die van zichzelf vindt dat hij shopfan is, Hans van Tellingen (53). Als je jezelf shopfan noemt, zou ik dat voor me houden, er in ieder geval een ander woord voor kiezen. Hij is trouwens niet alleen shopfan, maar ook winkeldeskundige. Fijn dat dat samengaat.
Als ik het gesprek probeer te begrijpen, denk ik dat hij vooral een pleidooi houdt voor wat winkelen heet. Dus niet jezelf naar een webshop toetsen om daar één ding te bestellen, nee, er weer op uit, gewoon ergens door een deur naar binnen, rondlopen. Aan mensen die gewend zijn alles via internet te kopen, is dat in een ouderwetse winkel goed te zien. Meestal snappen ze niet dat het prettig is als ze ook even communiceren, bijvoorbeeld met de persoon die de boel afrekent, goedemorgen zeggen of zoiets.
Waarschijnlijk heeft Hans van Tellingen gelijk. Ik bedoel: het kan een uitje worden. Kijk maar naar de meubelboulevards tijdens feestdagen. Hans van Tellingen denkt ook aan warenhuizen. Het woord rondneuzen schiet me nu te binnen. Ieder uitje is er een.