In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Brillenverkoper
Wanneer het einde van het jaar nadert, komen de lijstjes weer: het beste dit, het meest opvallende dat. Waarom doen we dat? Waarschijnlijk om te beseffen wat het bijna verdwenen jaar ons geboden heeft.
Zo lees ik de Top 10 van de beroerdste slagzinnen uit 2016. Gewonnen heeft: Zit je haircut? Heeft een kapper uit Utrecht bedacht. O nee, geen kapper, een barbier. Geef mij dan maar: Tiet voor een goede BH. Dat is de slogan van een lingeriewinkel uit Epe. Die is ook nogal erg, maar tegelijkertijd zo melig en goedmoedig dat die toch ook wel iets hééft, ook al zou ik niet meteen kunnen zeggen wat.
Er is ook een lijstje van irritante Bekende Nederlander in de reclame. Vaak zijn het Bekende Nederlanders die ook buiten de reclame irritant zijn. Bovenaan staat Jan Smit die door de brillenverkoper Pearl is ingehuurd. Het enige dat die reclame opvallend maakt is dat we duidelijk merken dat het Jan Smit geen barst interesseert waarvoor hij daar reclame staat te maken. Fascinerend dat Pearl daarom juist voor hem heeft gekozen. Misschien juist vanwége de onverschilligheid van Jan Smit. Misschien werkt dat. Nog niet zo lang geleden waren reclames voor wasmiddelen niet om aan te zien. Daar zat een theorie achter die ik helaas vergeten ben.
Meestal zijn we al die lijstjes binnen een paar dagen alweer vergeten, zelfs als het lijstjes zijn die wél ergens over gaan, bijvoorbeeld het lijstje van de belangrijkste gebeurtenissen, in de wereld, in Nederland.
Ik ben er een groot voorstander van je af te vragen wat de belangrijkste gebeurtenis in je eigen leven was. Of het grappigste of ontroerendste moment. En daar dan even over praten, zodat het einde van het jaar een beetje innig wordt.